Maja har varit här!

Maja har varit här från igår tills idag. Igår så red Maja barbacka på Rasmus. Blev en tur i hagen. Han var väldigt spänd och motsträvig i början men Maja gjorde allt i sin makt och fick honom riktigt fin i slutet. Han har blivit mycket lättar nu ser jag tydligt att få ner i skritten. Med hjälp av gummiband i longering och tömkörning och mycket andra lösgörande rörelser har han blivit väldigt mjuk. Han söker sig lättare neråt i traven nu med.
 
Jag höll på med Spirran samtidigt. Hade på tränset och gick på marken och arbetade som om jag satt på honom. Kan inte rida på Spirran eftersom han är så gammal men det går att arbeta med honom på andra sätt. Även med Sessan, dock så är hon väldigt svår att tränsa så det är lite jobbigt men det går ibland. 
Jag arbetade väldigt noga med Spirran och han gick jättefint till slut och arbetade riktigt bra, trots att han har vilat så länge.Sen så fick Maja hålla på lite med honom medans jag ledde Rasmus.
 
Idag så red Maja på Rasmus igen och jag arbetade ännu mer med Spirran. Maja och Rasmus jobbade vidare med ställningar, volter mm. Han var lätt i början men blev stenhård sen. Dock så lättade det tillslut. Rasmus gick som en riktig dressyrponny tillslut. Höjde upp nacken och gick i en samlad form. Dock så rykte han upp huvudet i mellanåt men han gick relativt fint mestadels av de sista minuterna.
 
Jag arbetade på med vänstervolter med Spirran. Det är något som jag ska fortsätta arbeta honom i. Han har svårt att ställa sig i vänstervarvet och flyter utåt. Fick kämpa lite med mycket stöd på inner samtidigt som jag arbetade med inner. Fick även ha mycket stadigt stöd på ytter. Gick bättre tillslut och bytade till högervarvet. Han har lätt för det varvet men han "hänger sig" i bettet och drar huvudet neråt och innåt. Men fick upp hans nacke och hade väldigt mycket stöd på ytter och fick honom i en riktigt fin form! Han arbetade på bra och gick med en bra, hög nacke. Inte för hög men den var upphöjd.
 
Imorgon ska jag longera Rasmus med gummibandet för att få honom i en lång, låg form och arbeta med ryggen. Ska även lägga in bommar för att få honom att bära upp sig mer. Han snubblar väldigt mycket och har inte arbetat med bommar på länge. Men nu ska det bli av!
Spirran ska jag småjobba med. Mycket vänstervarv då med.
Sessan ska jag bara småjobba med, och då är det SMÅ jobba! Hon har gått minst av hästarna nu.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0